ZIJN WIJ EEN MATCH?
Wat leuk dat je interesse hebt in ons bedrijf en onze stage-opdrachten!
Er is bij ons altijd ruimte voor enthousiaste studenten die het gaaf vinden om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen, samen met ons team. Misschien sluit jij binnenkort wel bij ons aan!
Hieronder vind je de omschrijving van de twee stage-opdrachten die we graag willen laten uitvoeren. Allebei hebben ze te maken met het aansturen van AGV's (Automatic Guided Vehicles).
Context van de opdracht
Onze opdrachtgever, Kumatech in Bakel, ontwikkelt en levert automatisch geleide voertuigen ofwel AGV-oplossingen voor in onder andere magazijnen en distributiecentra. De volledige aansturing, besturing en communicatie van de AGV’s wordt ontwikkeld door ons bedrijf, Black Box Engineering. Wij verzorgen de elektrische/software architectuur, het design, de engineering én de inbedrijfstelling. Daarbij zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de AGV uiterst nauwkeurig, zelfstandig en foutloos te laten opereren. Ook jij kunt daar een bijdrage aan leveren!
We beschikken niet alleen over prototypes, maar ook over een testomgeving met echte AGV’s, waar je de ultieme check kunt doen of dat wat je bedacht hebt in de praktijk ook zo uitpakt.
Opdracht 1
Nieuwe navigatie-methode met dynamische routeOnze AVG’s zijn uitgerust met high end sensoren. Doormiddel van patroonherkenning van de vloer kan een nauwkeurigheid van 2/3mm bereikt worden. Hoewel dit systeem heel goed functioneert zijn we altijd op zoek naar additionele of alternatieve mogelijkheden, zodat we die garantie onder alle denkbare omstandigheden kunnen geven.
Lokalisering en navigatie op basis van wideband Wij willen graag dat je de volgende methode onderzoekt en een oplossing ontwikkelt die in de praktijk kan worden toegepast. Wij willen een systeem opleveren, waarbij:
*
Genavigeerd wordt op basis van 4G beacons/signal receivers als toevoeging op vloerherkenning;
*
Gebruik wordt gemaakt van een 2D-plattegrond die beschikbaar is door de ruimte te scannen met een LiDAR scanner (techniek die we al toepassen);
*
Routes dynamisch kunnen worden bepaald en ingetekend op de 2D-plattegrond;
*
Het systeem geïntegreerd in ROS (Robot Operating System)
*
De door jou ontwikkelde oplossing nauw zal samenwerken met de navigatie-oplossing die wij al ontwikkeld hebben, zodat ze een aanvulling en/of back-up op elkaar vormen. The best of both.
Het gaat hier om proof-of-concept waarbij je de hele design cyclus van onderzoek naar sensoren tot concept tot testen kan doorlopen.
Opdracht 2
Het nauwkeurig inleren van AGV'sOnze AGVs kunnen nauwkeurig navigeren op basis van vloerherkenning. Om een route te krijgen waarbij de vloer herkent wordt zal de AGV over de gewenste route moeten rijden om “snapshots” te maken van de vloer. Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van een joystick en een operator om dit proces te doorlopen.
Deze methode is zowel arbeidsintensief als onpraktisch in bepaalde omgevingen. De wens is om een systeem te ontwikkelen waarbij de AGV op afstand, deels automatisch, bestuurd kan worden. De geëiste nauwkeurigheid voor de AGV om te positioneren is 3mm waardoor de AGV niet enkel op afstand bestuurd moet kunnen worden, maar ook moet er automatisering achter zitten die de positionering zelf nauwkeurig kan behalen op basis van een commando van een operator.
Wat jij ontwikkelt en oplevert*
Je ontwikkelt een systeem die we extra op de AGV kunnen aansluiten voor gebruik tijdens het inleren;
*
Jij onderzoekt welke camera’s en sensoren hiervoor het beste kunnen worden ingezet;
*
Voor de camera/sensor opstelling realiseer je een modulair en afneembare oplossing die op iedere willekeurige AGV aangesloten kan worden, waarmee vervolgens de gewenste nauwkeurige route ingeleerd kan worden;
*
De oplossing om de AGV op afstand aan te sturen, beide handmatig en automatisch, dienen geïntegreerd te worden met behulp van ROS;
*
In het automatische systeem dient de beoogde AGV-route zo nauwkeurig mogelijk ingeleerd te worden;
*
Je bouwt de mogelijkheid in om AGV’s tussentijds te laten docken, met een nauwkeurigheid van plus of min 3 mm;
*
De door jou ontwikkelde oplossing nauw zal samenwerken met de navigatie-oplossing die wij al ontwikkeld hebben, zodat ze een aanvulling en/of back-up op elkaar vormen. The best of both.
UitvoeringJe ontwikkelt de oplossing niet alleen, maar je zorgt er ook voor dat de oplossing in de praktijk werkt. Dus zowel elektronisch als mechanisch. Ook zaken als stroomverbruik, datalijnen en data-integriteit moeten gemeten en geborgd worden.
Ben je enthousiast geworden?
Meld je dan bij ons als stagiaire. Misschien zijn wij wel de juiste match!
Neem contact op met Jan van Melis, directeur/eigenaar.
Hieronder staan zijn gegevens.
Graag tot snel!
Simpel, robuust én effectief
Black Box Engineering+31 492 359086
jan@blackboxengineering.nl